Міжпредметна інтеграція під час тренінгових вправ як засіб формування життєвої компетентності учнів
Сучасні учні прагнуть навчатися в сучасних школах. І говорячи про «сучасні навчальні заклади», мають на увазі не тільки достатню матеріально-технічну базу, але й стиль викладання в них, методи й способи, що використовують педагоги. Давно відійшло в минуле використання тільки репродуктивних методів навчання. Сучасний учитель не лише дає знання – він спонукає до самостійного пошуку істини, намагається розглядати виучуваний матеріал у контексті реального життя
Поняття «тренінг» (від англійського training – навчання) має кілька значень. Синонімами до нього можуть виступати слова навчання, виховання, тренування.
Тренінг - група методів, спрямованих на розвиток здібностей до навчання та оволодіння будь-яким складним видом діяльності (за Ю. Ємельяновим
Яке ж значення має тренінг? Він забезпечує використання активних та інтерактивних методів навчання, сприяє залученню учнів до дослідження проблеми, до формування та аргументації власної позиції, підвищує інтерес дітей до знань. Дана форма діяльності дає простір для широкої інтеграції матеріалу з інших навчальних дисциплін. Отже, дозволяє активізувати життєвий досвід дітей із різних сфер. Таким чином, учні виробляють певні вміння та закріпляють навички не в надуманих змодельованих ситуаціях, а в максимально наближених до життєвихВраховуючи потенціал даної форми діяльності,я використовую на уроках окремі тренінгові вправи. Ефективність такої роботи важко переоцінити.
Так, учитель може використовувати елементи тренінгу з різною метою, зокрема:
- створювати доброзичливу атмосферу співробітництва у класі;
- підвищувати інтерес до навчання;
- вдосконалювати вміння й навички учнів;
- змінити погляд школярів на певну проблему;
- сприяти зменшенню небажаних проявів поведінки дітей;
- виховувати успішну особистість;
- формувати адекватну самооцінку учнів
- Звичайно, всі ці завдання варто розглядати в комплексі. Бо досить часто реалізація однієї складової є умовою досягнення іншої.Але в будь-якому разі, готуючи матеріали до уроку, учитель не повинен вузько дивитися на проблему. Широка інтеграція не тільки підвищує рівень інформативності уроку, але й стимулює процес самовдосконалення вчителя та школярів, сприяє більшій емоційності, загальному розвитку дітей, зокрема дозволяє задіяти, наприклад, різні види пам'яті тощо. Викладач може інтегрувати матеріал як із одного, так і з кількох предметів, тільки програмовий чи додатковий також. Відібрана для тренінгових вправ інформація пропонується чи всьому класу, чи учням за варіантами.Даний вид завдання може використовуватися на різних етапах уроку [3]. Для вчителя дуже важливо визначати мету використання кожного завдання та чітко окреслювати кількість навчального часу для вправи. Діяльність не може бути результативною, якщо, скажімо, не презентовано роботу всіх груп або випущено етап рефлексії.Звичайно, результат правильно організованої роботи не обмежується впливом на життєву компетентність школярів. Обрана форма роботи має також багатий потенціал для формування комунікативної, інформаційної та соціальної компетентностей учнів
Серед способів інтеграції матеріалу можна запропонувати наступні:
- Ввести матеріали, традиційні для вивчення в межах одних навчальних дисциплін, в інші предмети з метою цілісного сприйняття світу школярами.
Це можуть бути тексти казок, притчі, афоризми, фольклорна твори, міфи, історичні перекази, правові документи тощо.
2.Організувати діалог з певної проблеми, об'єднуючи кілька шкільних предметів чи активізуючи життєвий досвід школярів.
Учитель пропонує дітям підготуватися до уроку, самостійно дібравши матеріали для аргументації відповіді з різних сфер (ЗМІ, енциклопедії, література, підручники з інших предметів тощо)
3.Акцентувати увагу на поняттях, інформація про які наявна в різних навчальних дисциплінах.
4.Запропонувати матеріали зі сфери мистецтва (репродукції картин, аудіозаписи пісень, фотографії відомих скульптур чи історичних осіб тощо) як стимул до створення власного творчого продукту.
5.Група тренінгових вправ, спрямованих передусім на самопізнання та самовдосконалення учнів у світлі виучуваної теми.
Такі вправи насамперед сприяють активізації життєвого досвіду дітей і лише опосередковано інтегрують знання з тих навчальних предметів, у яких найкраще обізнані учні
Отже, використання тренінгових вправ на уроках суспільно-гуманітарного циклу дозволяє реалізовувати широку міжпредметну інтеграцію. Це сприяє тому, що учні сприймають цілісну картину світу, мають можливість не тільки проектувати виучуваний матеріал на конкретні життєві випадки, але й виробляти певні навички у змодельованих ситуаціях, що, безумовно, допоможе дитині адаптувати в подальшому житті
Приклад уроку з елементами тренінгу
Тема уроку ««Що в житті людини найцінніше?»(за повістю Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в
прозі»)
Етап уроку (на якому етапі уроку планується
використання вправи): мотивація, актуалізація та корекція знань
Інтегровані навчальні дисципліни: література, психологія, історія
Обладнання : жетони ,лоти, гроно «Сенс життя
головного героя твору», ілюстрації до твору, відео
Інструкція до виконання вправи (послідовно
розписані дії вчителя та учнів).
Які цінності у житті ви вважаєте
головними?
Тренінгова вправа «Аукціон»
Перед початком уроку кожному з учасників ведучий роздає по 10
жетонів і повідомляє, що їхможна обміняти на той чи Інший лот. Максимальнакількість лотів —
10, але в них може бути різна вартість, тобто будуть лоти,ціна яких вища,
ніж один жетон. Якщо учасник використає всі жетони, він уже нічого не
зможе купити. В одному лоті на продаж одночасно виставляються дві
цінності* Учасник може вибрати одну з них або нічого не купити. Назву
того, що він готовий купити, він пише на жетоні й відкладає як використаний.
Свій вибір треба робити швидко. Перехід до наступного лота означає, що
попередній знято з торгів. Після того як ведучий пояснив правила,
називаються пари лотів, виставлених на продаж. Асистенти з числа учасників стежать
за ходом гри.
Після закінчення
«Аукціону» доцільно дати учасникам змогу висловити свої
почуття, думки, асоціації, пов'язані з покупками, запитати, чи були у них
сумніви щодо правильності вибору. У заключному коментарі вчитель звертає увагу
на те, що ситуації вибору життєвих
цінностей досить різноманітні й часом є дуже складними і наголошує на небезпечності для
людини фальшивих життєвих цінностей
Чи знаєте ви, які життєві цінності називають
підробними,фальшивими?
(Багатство, слава, якщо прагнення до них перетворюється на єдину мету життя.
Прикладом є життя головного героя Скруджа ) Робота з текстом твору і складання
грона «Сенс життя Скруджа»(Жадібність,
байдужість, жорстокість, зрада у коханні, збагачення, слава)
Компетентнісний
підхід (формуванню яких компетентностей сприяє дана тренінгова вправа)- формування комунікативної, інформаційної
та соціальної компетентностей

Комментариев нет:
Отправить комментарий
Примечание. Отправлять комментарии могут только участники этого блога.